Byten och reklamationer

BYTEN & REKLAMATIONER

Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner ej näringsidkare.

Läs också "undantag från ångerrätten" längre ner i stycket. 

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick och förpackningen ska vara obruten. Kontakta kundtjänst för att returnera dina varor. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står konsumenten själv för. 

Butiken tillämpar följande priser för returer:

Paket som levererats till ombud: 99 kr
Paket som levererats med hemleverans: 500 kr
 
Vid retur står kunden för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken ”Kontakt”.

Vid retur står du för risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras i en oskadad originalförpackning och att alla eventuella lappar och manualer också skickas med. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten ursprungligen var förpackad i.

Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.

Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas.

Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.

Undantag från ångerrätten

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara", dvs. att den inte finns i lager, omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket det inte finns några garantier för.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.

Reklamationer


Om en produkt skulle visa sig vara defekt eller felaktig kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage.

Du som konsument har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet, dock inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt.
Vissa varor har även längre garantitider på delar av produkten som gäller från tillverkaren. Dessa garantier varierar mellan olika märken.

Sängvaruhuset förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan flera gånger och i sista hand återköp.

Sängvaruhuset gör en bedömning då vi tagit emot varan och kontaktar dig då för vidare information. När det gäller större varor som är svårare att skicka, exempelvis sängar, ska kunden först kontakta Sängvaruhuset för att representant från respektive fabrik eller Sängvaruhuset först får möjlighet att inspektera varan. Detta kan då behöva göras på plats hos kunden. 

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Har du frågor angående reklamation är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

Ej upphämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 250 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.


Övrigt

Vi förbehåller oss rätten till ändringar på webbplatsen utan ytterligare meddelande och vi
reserverar oss för feltryck. Vi fråntar oss allt ansvar för skador uppkomna då varor från Sängvaruhuset använts av konsumenten på ett felaktigt sätt.

Sängvaruhuset Elgen

Karlavägen 27
114 31 Stockholm
4.8