Kundservice
Vi hjälper dig gärna med allt från ditt sängköp till information om våra produkter, befintliga order, leveranstider eller våra allmänna villkor. Här är några av sätten du kan nå oss på.
Telefon
08-440 32 00
Växeln öppen vardagar 11-17
E-post
info@sangvaruhuset.se
Vanliga frågor
Hur gör jag en retur?
För att göra en retur skapar du ett returärende via knappen nedan och följer sedan anvisningarna. Efter att du fyllt i returformuläret och beställt din returfrakt mailas en fraktsedel ut till dig (gäller inte Budbee). Glöm inte att läsa våra returvillkor innan du går vidare med din returbegäran.
Butiken tillämpar följande priser för returer:
Paket som levererats till ombud: 99 kr
Paket som levererats med hemleverans: 500 kr
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.
Hur häver jag mitt köp?
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner ej näringsidkare. Läs också "undantag från ångerrätten" längre ner i stycket.
Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick och förpackningen ska vara obruten. Om ångerrätten gäller, skapar du ett returärende. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står konsumenten själv för.
Vid retur står du för risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras oanvänd i en obruten originalförpackning och alla eventuella lappar och manualer ska skickas med. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten ursprungligen var förpackad i. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.
Vad omfattas inte av ångerrätt?
Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara", dvs. att den inte finns i lager, omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt. Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan).
Hur gör jag en reklamation?
Om du har fått hem produkter som är skadade eller felaktiga, mejla oss så fort du kan, men senast två månader efter leverans. Skicka med bilder, beskrivning av felet och ditt ordernummer. I vissa fall kan varan behöva skickas tillbaka till oss för bedömning. Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer med information efter att bedömning utförts tillsammans med leverantör. Vid godkänd reklamation står Sängvaruhuset för kostnader vid retur och ny fraktavgift.
Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Sängvaruhuset förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan flera gånger och i sista hand återköp.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Kan jag ångra ett köp av en beställningsvara?
Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta ska göras inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket det inte finns några garantier för.
Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
Hur fungerar prisgarantin?
Hos oss ska du alltid känna dig säker på att du får bästa service när du handlar, därför har vi prisgaranti på sängar och bäddmadrasser. Det betyder att om du hittar en likadan produkt till ett lägre pris någon annanstans så matchar vi priserna.
Villkor för erbjudandet:
- Vi prismatchar mot alla svenska online-aktörer och fysiska butiker.
- Prisgarantin gäller endast på sängar och bäddmadrasser, både online och i butik.
- Det lägre priset måste vara ett ordinarie- eller kampanjpris.
- Prisgarantin omfattar inte utförsäljning eller produkter sålda i begränsat antal. Den gäller inte specialerbjudanden som kräver särskilda åtgärder, t.ex. först till kvarn.
- Priset hos den andra aktören måste vara aktuellt och du måste kunna styrka det lägre priset med t.ex. foto, annons, länk eller annat försäljningsmaterial.
- Prisjämförelsen gäller mot aktuella annonserade priser. Med annonserade priser menar vi pris angivet på t.e.x butiksskyltar, webben eller i tryckt annonsering.
- Produkten med det lägre priset måste vara identisk med den produkt vi erbjuder.
Vad kostar frakten?
SMÅ PAKET
Små paket skickas fraktfritt till utlämningsställe på ordrar över 795:-. Vi har även flera olika fraktalternativ och fraktbolag som kan väljas i kassan.
STORA PAKET
Stora paket körs fraktfritt till din hemadress på ordrar över 795:- För bäddmadrasser är den fraktfria gränsen 2995:- (Vissa varumärken och produkter exkluderade). Köper du en säng erbjuder vi även uppbärning och montering mot avgift i stora delar av Sverige. För att se vilka tjänster vi kan erbjuda dig väljer du din vara och anger ditt postnummer i kassan.
Hur lång är leveranstiden?
Den uppskattade leveranstiden står angiven på varje produktsida. Observera att detta är en uppskattad leveranstid som kan komma att ändras efter lagd order. Vi arbetar ständigt med att kommunicera eventuella avvikelser i leveranstider. Upplever du att det har tagit längre tid än det borde att få hem din vara kan du kontakta oss. Ha gärna ditt ordernummer till hands.
Hur fungerar hemleverans?
Om du har beställt varor med hemleverans kommer du att aviseras av fraktbolaget i samband med leveransen. Efter att de har mottagit och registrerat din order aviseras du via telefon eller mail för överenskommelse av leveransdag och tidsintervall. Observera att leverans kan dröja något vid körning till glesbygd.
Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
Vad gäller vid ej uthämtat gods?
Om du har gjort en beställning hos oss som du väljer att inte motta vid hemleverans eller hämta ut hos ditt ombud debiteras du med 250 kronor för ej uthämtat gods. Ett gods ligger i regel kvar hos ett ombud i ca 14 dagar.
Hur gör jag om jag vill ändra min adress?
Om du behöver ändra adress på din order hjälper vi dig gärna. Har din order inte skickats gör vi det kostnadsfritt. Om ordern har skickats tar fraktbolagen ut en avgift på 250 kr som vi kommer att debitera dig för. I vissa fall kan byte av adress innebära fördröjning av leveransen.
100 kr i rabatt på ditt första köp!
Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev och få 100 kr i rabatt på ett köp.
Obs! Rabattkoden gäller på alla varor vid köp över 999 kr. Rabattkoden är giltlig i 60 dagar.