Kundeservice
Vi hjælper dig gerne med alt fra dit køb af en seng til oplysninger om vores produkter, eksisterende ordrer, leveringstider eller vores generelle betingelser. Her er nogle af de måder, du kan kontakte os på.
Telefon
+46 8-440 32 00
Kundeservice er åben på hverdage fra 11 til 17
E-post
info@sangvaruhuset.se
Ofte stillede spørgsmål
Hvordan returnerer jeg en vare?
För att göra en retur skapar du ett returärende via knappen nedan och följer sedan anvisningarna. Efter att du fyllt i returformuläret och beställt din returfrakt mailas en fraktsedel ut till dig (gäller inte Budbee). Glöm inte att läsa våra returvillkor innan du går vidare med din returbegäran.
Butiken tillämpar följande priser för returer:
Paket som levererats till ombud: 99 kr
Paket som levererats med hemleverans: 500 kr
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.
Hvordan laver jeg en reklamation?
Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner ej näringsidkare. Läs också "undantag från ångerrätten" längre ner i stycket.
Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick och förpackningen ska vara obruten. Om ångerrätten gäller, skapar du ett returärende. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står konsumenten själv för.
Vid retur står du för risken för varan och det är därför mycket viktigt att varan returneras oanvänd i en obruten originalförpackning och alla eventuella lappar och manualer ska skickas med. Förpacka din retur väl och det går självklart bra att använda samma emballage som produkten ursprungligen var förpackad i. Använd inte originalförpackningen som yttre emballage för då skadas originalförpackningen. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Om varan är hanterad i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att prova varan förbehåller vi oss rätten till att använda ett värdeminskningsavdrag, med hänvisning till lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler i Sverige.
Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.
Vad omfattas inte av ångerrätt?
Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara", dvs. att den inte finns i lager, omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt. Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (exempelvis täcken, kuddar, handdukar, madrasskydd, bäddmadrasser, påslakan, örngott, lakan).
Hvordan laver jeg en reklamation?
Om du har fått hem produkter som är skadade eller felaktiga, mejla oss så fort du kan, men senast två månader efter leverans. Skicka med bilder, beskrivning av felet och ditt ordernummer. I vissa fall kan varan behöva skickas tillbaka till oss för bedömning. Vi hanterar varje reklamation individuellt och återkommer med information efter att bedömning utförts tillsammans med leverantör. Vid godkänd reklamation står Sängvaruhuset för kostnader vid retur och ny fraktavgift.
Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamationsrätten omfattar inte fel orsakade av normalt slitage. Sängvaruhuset förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan flera gånger och i sista hand återköp.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Kan jeg annullere et køb af en bestillingsvare?
Hvad koster fragten?
SMÅ PAKET
Små paket skickas fraktfritt till utlämningsställe på ordrar över 795:-. Vi har även flera olika fraktalternativ och fraktbolag som kan väljas i kassan.
STORA PAKET
Stora paket körs fraktfritt till din hemadress på ordrar över 795:- För bäddmadrasser är den fraktfria gränsen 2995:- (Vissa varumärken och produkter exkluderade). Köper du en säng erbjuder vi även uppbärning och montering mot avgift i stora delar av Sverige. För att se vilka tjänster vi kan erbjuda dig väljer du din vara och anger ditt postnummer i kassan.
Hvad er leveringstiden?
Den uppskattade leveranstiden står angiven på varje produktsida. Observera att detta är en uppskattad leveranstid som kan komma att ändras efter lagd order. Vi arbetar ständigt med att kommunicera eventuella avvikelser i leveranstider. Upplever du att det har tagit längre tid än det borde att få hem din vara kan du kontakta oss. Ha gärna ditt ordernummer till hands.
Hvordan fungerer hjemmelevering?
Om du har beställt varor med hemleverans kommer du att aviseras av fraktbolaget i samband med leveransen. Efter att de har mottagit och registrerat din order aviseras du via telefon eller mail för överenskommelse av leveransdag och tidsintervall. Observera att leverans kan dröja något vid körning till glesbygd.
Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.
Hvad gælder for uafhentede varer?
Om du har gjort en beställning hos oss som du väljer att inte motta vid hemleverans eller hämta ut hos ditt ombud debiteras du med 250 kronor för ej uthämtat gods. Ett gods ligger i regel kvar hos ett ombud i ca 14 dagar.
Hvordan ændrer jeg min adresse?
Om du behöver ändra adress på din order hjälper vi dig gärna. Har din order inte skickats gör vi det kostnadsfritt. Om ordern har skickats tar fraktbolagen ut en avgift på 250 kr som vi kommer att debitera dig för. I vissa fall kan byte av adress innebära fördröjning av leveransen.