Köpvillkor

KÖPVILLKOR

Samtliga priser inkluderar vid försäljningstillfället gällande mervärdesskatt, för närvarande 25%.

Minsta ordervärde

Varuvärdet måste uppgå till minst 100 kr för att ordern skall expedieras.

Betalning


Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som finns tillgängliga.
Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

 

QLIRO FAKTURA

Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. 
Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

För mer information om Qliros villkor klicka här

 

QLIRO FÖRETAGSFAKTURA

Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”.

Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%.

För mer information om Qliros villkor klicka här.

 

QLIRO ”KÖP NU, BETALA SENARE”

Köp nu - Betala Senare

Ränta 0 %

Uppläggningsavgift 39 kr.

Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. 
Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.

Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

 

QLIRO KONTO & DELBETALNING

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. 
Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.

Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. 
Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.

Följande alternativ finns för delbetalning

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto*
Uppläggningsavgift 95 kr 195 kr 295 kr 395 kr 0 kr
Administrationsavgift 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%


Exempel vid ett köp om 10 000 kr

Effektiv ränta 11,45% 13,29% 12,31% 19,77% 29,22%
Att betala per månad 3 394 kr 1 728 kr 887 kr 362 kr 955 kr
Total kostnad 10 182 kr 10 369 kr 10 643 kr 13 047 kr 11 458 kr


*Gäller vid avbetalning över 12 månader

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.

Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

 

KORTBETALNING

Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på  https://www.qliro.com/

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. 
Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning.  

 

För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.

Så här går det till:

  1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
  2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren.


Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.

  1. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  2. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  3. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

 

DIREKTBANKSBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto.

Så här går det till:

  1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan.
  2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning.
  3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
  4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

Orderbekräftelse

När du beställt dina varor skickas ett mail till den e-postadress du angivit vid ditt köp som bekräftar att vi mottagit din order. Denna orderbekräftelse fungerar även som ditt kvitto och kan vara bra att spara vid eventuell kontakt med vår kundtjänst.

Leveranstid

Större försändelser som sängar, sänggavlar och bäddmadrasser levereras hem till dig. Det innebär att dina varor levereras vardagar dagtid mellan 8-17*, till närmaste tomtgräns eller port förutsatt att en lastbil kan ta sig dit. In- eller uppbärning ingår ej om ej detta valts till som tillägg i kassan. Vi erbjuder uppbärning och montering mot betalning i stora delar av Sverige. För att se vilka tjänster vi kan erbjuda dig anger ditt postnummer i kassan. 

Leveranstiden på din beställning anges på produktsidan för respektive produkt. Leveranstiden kan avvika beroende på vart i landet du bor. Om du bor på en ö eller i glesbebyggt område kan vi inte garantera att leverans sker till alla orter, alla dagar i veckan.

Vid större försändelser, innan leverans sker blir du aviserad via telefon eller sms av vår leveransavdelning eller vårt fraktbolag, dagarna innan planerad leverans, för överenskommelse om leveransdag och ett tidsintervall. 

Efter att vi aviserat om leveransen första gången måste du kunna ta emot dina varor, i annat fall debiteras du med en kostnad för lagerhyra på 150:-. Har en dag och tid för leverans överenskommit med dig och du inte är hemma eller på något sätt inte kan ta emot leveransen vid avtalat leveranstillfället debiteras du med en kostnad på 250:- för ny leverans.

Vid val av installatationtjänster gäller följande: (Tillägg i kassan)

Mottagaren/mottagaren ska alltid i förväg bereda fri väg till anvisad plats i hemmet.
Det åligger mottagaren att alltid skydda sitt golv på lämpligt sätt. Chaufförerna måste enligt svensk lag behålla skorna på.
Mottagaren ansvarar för att aktuell produkt får plats på tilltänkt plats.
Mottagaren måste ha flyttat och avinstallerat eventuell gammal produkt.
Produkten bärs in i bostaden och avemballeras, emballaget tas om hand av Bring Express. Produkten ställs på plats och ev. ben skruvas på. Vid dubbelsäng så monteras ev beslag för att hålla ihop sängarna om det är förborrat, Bring Express gör ingen montering som kräver att nya hål borras.
Ev sänggavel ställs på plats. Ingen borrning för montering av sänggavel i vägg eller säng utförs av Bring Express.
Sängvaruhuset skickar mindre försändelser med full spårbarhet till valfritt uthämtningsställe. Bor du i Stockholm, Göteborg eller Malmö erbjuder vi som standard gratis hemleverans under kvällstid. Du får självklart möjlighet att välja en tid som passar dig. 

Fraktbolaget utför inga justeringar på mottagarens egendom för att levererad produkt ska få plats eller kunna sättas fast. D.v.s. borrar/sågar/skruvar/spikar inte i väggar eller skåp för att kunna installera produkten. 

Om mottagaren inte fullföljer sina åtaganden och detta medför att fraktbolaget inte kan genomföra installationen så lämnas produkten hos mottagaren ej installerad/omonterad. Om leverans inte är möjlig tas produkten tillbaka till lokal DIP och kunden får avgöra om produkten ska köras ut igen.


Säkerhet


När du handlar med kort hos oss förflyttas du till en krypterad säker sida där betalningen sker. Inga kontouppgifter eller personuppgifter lagras av oss. Kortbetalningarna innefattas av säkerhetsstandard 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för att säkerställa säkra betalningar över internet.


Ångerrätt

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit dina varor. Ångerrätten gäller endast för privatpersoner ej näringsidkare.

Läs också "undantag från ångerrätten" längre ner i stycket.

Ångerrätten gäller under förutsättning att varan hålls i väsentligen oförändrat skick och förpackningen ska vara obruten. Kontakta kundtjänst för att returnera dina varor. Fraktkostnader och expeditionsavgifter för returförsändelsen står konsumenten själv för.

Butiken tillämpar följande priser för returer:

Paket som levererats till ombud: 99 kr
Paket som levererats med hemleverans: 500 kr
 
Vid retur står kunden för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. Varan ska vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Varan är i kundens ägo tills vi mottagit returen. Har du frågor angående ångerrätt/retur är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".

Undantag från ångerrätten

Undantag från ångerrätten är om din vara är en beställningsvara som vi inte lagerhåller, det vill säga att den är specialbeställd särskild just för dig och/eller producerad enligt dina specifika önskemål. Om din vara är definierad som "beställningsvara" innebär det per definition att den specialbeställs och produceras efter just din beställning. Samtliga artiklar som benämns "beställningsvara", dvs. att den inte finns i lager, omfattas således ej av öppet köp eller bytesrätt.

Avbryta ett köp av beställningsvara

Om du önskar avbryta ett redan genomfört köp av en beställningsvara hjälper vi dig naturligtvis att avbryta ditt köp i den mån vi kan. Detta bör ske inom 24 timmar från beställningstillfället för att säkerställa att vi inte hunnit vidarebefordra din specialbeställning till leverantör. Det kan i vissa undantagsfall vara möjligt att avbryta sitt köp även efter 24 timmar men då endast under förutsättning att vi i vår tur kan avbryta köpet hos leverantör, vilket det inte finns några garantier för.

Vi garanterar inte leveranstider utan förmedlar endast leverantörens ungefärliga leveranstider. Leveranstider varierar och baseras på hur mycket en leverantör har att göra i sin fabrik vid varje given tidpunkt. Det faktum att leveransen tagit längre tid än uppskattat är i regel inte en godtagbar anledning att avbryta ett köp.

Ej upphämtat paket

Ditt paket ligger normalt kvar hos ombudet/terminalen i 14 dagar efter att det ankommit. Skulle du inte hämta ut ditt paket inom dessa dagar så kommer paketet att gå i retur till oss och vi kommer att debitera dig 250 kr för ej uthämtat paket. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss så behöver du ta emot paketet för att sedan skicka tillbaka det till oss, annars kommer det att bli registrerat som ett "ej uthämtat paket" och du som kund kommer att debiteras motsvarande belopp.


Reklamationer


Om en produkt skulle visa sig vara defekt eller felaktig kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage.

Du som konsument har enligt svensk lag möjlighet att reklamera en vara i upp till 3 år efter köpet, dock inom skälig tid från att ett fel upptäckts. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller alltså inte normalt slitage eller åldrande av produkt.
Vissa varor har även längre garantitider på delar av produkten som gäller från tillverkaren. Dessa garantier varierar mellan olika märken.

Sängvaruhuset förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan flera gånger och i sista hand återköp.

Sängvaruhuset gör en bedömning då vi tagit emot varan och kontaktar dig då för vidare information. När det gäller större varor som är svårare att skicka exempelvis sängar, ska kunden först kontakta Sängvaruhuset för att representant från respektive fabrik eller Sängvaruhuset först får möjlighet att inspektera varan. Detta kan då behöva göras på plats hos kunden. 

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Har du frågor angående reklamation är du välkommen att kontakta vår kundtjänst under fliken "Kontakt".


Personuppgiftslagen

När du beställer av oss ger du oss samtidigt din tillåtelse att spara ditt namn, adress och telefonnummer tillsammans med uppgifter om vad du handlat i vår databas.
Vi behandlar självfallet dina uppgifter som personhandlingar med särskild hänsyn och delar dem inte till någon annan. Läs mer om vår integritetspoliy här..


Cookies


Den här webbplatsen innehåller s.k. cookies. En cookie är en en liten textfil som lagras på din dator som bl.a. berättar för oss om ditt användarnamn hos oss samt om du är en ny eller återkommande besökare till butiken. Det finns två olika typer av cookies, en som lagras permanent på din dator och en s.k. sessionscookie. Den senare lagras inte på din dator utan försvinner när du stänger ner din webbläsare. Din webbläsare måste acceptera cookies, annars kommer du inte kunna lägga några varor i din varukorg. Har du några problem eller frågor kring detta kan du alltid vända dig till vår kundtjänst så hjälper vi dig.


Övrigt

Vi förbehåller oss rätten till ändringar på webbplatsen utan ytterligare meddelande och vi reserverar oss för feltryck.
Vi fråntar oss allt ansvar för skador uppkomna då varor från Sängvaruhuset använts av konsumenten på ett felaktigt sätt.

Sängvaruhuset Elgen

Karlavägen 27
114 31 Stockholm
4.8